Sunday 1 May 2011

Untuk Apa Mimpi Itu?

Terjaga aku dari lena yang panjang
Tersentak aku dari mimpi-mimpi semalam
Mimpi yang sarat dengan tanda tanya
Untuk apakah mimpi tadi?
Ku imbau kembali……
Mimpi yang pernah bertamu dalam lenaku
Yang bisa mengganggu tidur malamku
Menjadikan hati ini tidak tenteram
Untuk apakah mimpiku tadi?
Masih terasa kabus pagi
Berbalam pandangan di hadapan sana
Mencari identiti yang tersasar jauh
Terpapar noda dan dosa
Bermain-main di layar minda
Yang dulu menjadi pendamping setiaku
Sejadah , kopiah entah kemana
Yang aku tahu hanyalah
wanita, arak, judi, bar dan rasuah
berlumba mengejar keseronokkan
yang hanya sementara cuma
Mengejar bayang-bayang cahaya malam
Bersinar di ufuk timur
Semakin di kejar
Semakin ia menghilang
Untuk apakah mimpi ini?
Aku terus mencari
Terus bermonolog berbicara sendirian
Hatiku semakin keliru
apakah maknanya mimpi ini?
Ya Tuhanku

Kini baru aku mengerti

Semuanya adalah  kurniaanMU

Terhadap insan yang kerdil ini

Insan yang terpilih

Untuk menerima HidayahMU

HAK CIPTA TERPELIHARA
irza rizma
uitm Dungun
16/05/2006

No comments:

Post a Comment