Sunday 1 May 2011

ERTI HIDUP INI

Ku pandang ke kanan
Ada garisan hampa di sisiku
Aku memandang ke kiri
Ada kedutan luka di situ
Aku pusing ke belakang
Ada kumbahan hanyir di situ
Mengalir bersama kelodak
Mengeruh di muara
Rasa dan bau yang bercampur aduk
Menjadikan pijakku rapuh kian terasa

Aku mendorong ke hadapan
Meninjau suasana yang gelap
Kelam mengaburi mataku
Terasa tiada pijak aku di sini
Aku terus mencari sinar cahaya
Yang bisa mententeramkan aku
Untuk mencipta keindahan di sini
Lantas aku dongak ke langit
Yang ada hanyalah
Pekat yang membelah kegelapan malam
Malam yang dingin dan sunyi
Menyingkap sejuta rahsia yang tersendiri

Aku menghela nafas panjang
Satu keluhan tercetus jua
Apa sebenarnya erti hidup ini?
Memikirkan masa yang terbuang begitu sahaja
Memikirkan hayat yang ada
Menyelami hari-hari senja dilalui
Semuanya menunjal-nunjal akalku
Menjadikan rasa senak di hati

Masih terimbau kenangan lalu
Masa yang dilewati tanpa rasa jemu
Terpalit dosa dan noda
Menyelubungi persinggahan ini
Yang hanya sementara cuma
Tanpa di pinta , butiran jernih menitik jua
Menuruni perlahan  kedutan di wajah ini
Terasa syahdu di situ
Kupejamkan mata
aku lafazkan kalimah suci
mendambakan  keinsafan
yang lahir dari hati ini
mendapat syafaat dariMu
                                                                                                             
 nukilan rasa
 irza rizma 14/3/2011 @ 1.25a.m
JKDM WPKL

No comments:

Post a Comment