Sunday 1 May 2011

Kisah Berharga Dari Seekor Kucing ku Poo Pong

aku telah belajar sesuatu yg berharga dari kucing kesayanganku poo pong..ceritanya bermula:

Sesudah habis majlis makan2 bersama kwn2 di kuaters taman bakt tepat jam 5.35pm, bersamaan dengan hari Ahad, 10.01.10 (lawa tarikh ini, klu tempah wat majlis cantik neh..ada ong), aku pon mula mnegemas meja makan dan dapur ku yg kalau sebentar tadi nampak mcm comot dan kotor, semua pinggan mangkuk habis aku cucikan, pastu barang yang tak sepatutnya aku simpan tempat yang sepatutnya terletak...habis sahaja kat dapur aku berganjak ke tempat ruang makan dan ternampak di situ sesuatu yang amat berharga bagi teman2 semua dan juga diriku...

Aku ternampak salah seekor dari empat ekor kucingku yang diberi nama poo pong sedang mengendap-ngendap di atas meja betul-betul di depan tudung saji kerana mahu meninjau apa yang ada didalamnya...kelihatan dua ekor ikan cencaru yang sederhana besar di pandangannya....aku terpegun sebentar disitu memerhati tingkahlaku poo pong mahu buat apa yang seterusnya..tanpa bunyi meow meow, aku perhatikan die semacam buat tawaf dikeliling saji itu..yang menjadi perhatian aku adalah bukannya tingkahlaku galak dia tapi akan perihal tudung saji ku yang senipis daun bawang (baru aku beli sehari di kedai serbaneka sebelah 7-e )..

Sebenarnya tudung saji aku itu berwarna pink tetapi kain nya macam kelambu bayi yang baru lahir (bahkan nipis lagi kain dia). apa yang bermakna disitu ialah kesungguhan poo pong ingin mendapatkan sesuatu yang sgt2 berharga dalam tudung saji itu iaitu seekor ikan goreng yang mmg terang-terangna terhidang depan mata..dengan apa cara sekalipon die akan mesti mendapatkannya jugak walaupon mmg sukar baginya untuk menikmatinya..dia tidak berputus asa sehinggalah aku mara ke arahnya dan memandang tajam dan mengangkat tangan ke arahnya barulah dia mengendurkan mukanya dan terus turun dari meja..apa mesej yang berjaya aku garap kawan2 disini ialah bagaimana apa sesuatu yang bukan hak milik kekal kita bila terhidang depan mata akan merosakkan diri kita sendiri..saya imagin kan bagaimana perempuan2 yang di luar sana(juga diri saya akalu tetiba lupa dan alpa) apabila memakai pakaian yang nipis dan menjolok mata (sexy), ia akan mengundang ke ghairahan kepada si penengoknya(terutama mata-mata lelaki yang memang selalu mencari ruang dan peluang), walaupon tak semua lelaki2 macam itu tapi dah lumrah alam mmg kaum sejenis ini suka melihat benda2 yang ber'seni' dan cantik, memaksa mata2 mereka memandang juga...paling2 kurang melihat pun tak apa apatah lagi dapat merasa..(mcm kucing jgak tadi, dapat menghidu pun tak pa dah walaupon tak sempat merasa kerana dimarah oleh tuannya..akulah tuh).

Pesan saya, kita ikutlah nasihat spt kata2 orang-orang tua dahulu, jangan memakai pakaian yang menjolok mata, nipis , ketat mcm pembalut nangka, sexy,terdedah sana sini, senteng semacam, dan yang sama waktunya kerna kelakuan itu semua boleh mengundang ke arah yang tidak sihat..ini juga pesan buat diri saya sendiri.(jangan jadi mcm ikan cencaru dalam tudung saji tadi, kalau tak ada orang yang melarang atau memarahi, mungkin sudah habis dimakan rakus oleh poo pong ku..)..setiap larangan dan kemarahan seseorang itu ada maknanya.Mereka ingin melihat kita berubah ke arah yang lebih baik, jadikan nasihat mereka itu sebagai panduan.suka saya mengatakan disini ..."dari lirikan membuatkan seseorang akan teruja, dari teruja akan membuat seseorang ingin merasa, dari merasa akan membuatkan seseorang tidak akan puas, dari sesuatu yang tidak puas, seseorang akan lupa nilai-nilai norma kehidupan manusia"..renung kanlah...

Akhir kata terima kasih YA TUHAN kerna memberikan ku secebis kisah yang berharga yang boleh aku tenung dan renung seterusnya kongsi dengan kawan2 semua..terima kasih juga kepada poo pong( dan juga yang lain Awang Teh, Mat Yoki, Cheetah) yang mengajarku erti sebuah kehidupan yang sebenarnya..InsyaALLAH kalau ada lagi kesah2 yang berharga akan aku kongsi bersama anda2 semua disini..sehingga jumpa lagi di lain cerita hikmah ...adioss..

 
Nukilan:
Irza Rizma
Penguasa Kastam, CIQ JB,
Monday, 11.01.10, 11.35am

No comments:

Post a Comment